Hát igen, első nagyobb bejegyzésem. :D Kis érdekességként, anno még igazán gyűlöltem (még a mostaninál is jobban), és konkrétan haragból írtam ezt a "kritikát". Nagyon kezdetleges, és kellett mit tanulnom. Ma már valamivel jobban csinálnám meg, de hát ahhoz nagyon nagy lelkierő kell.... Eredeti megjelenés: 2016. július. 11.
A Valve kitett magáért azért, hogy Half- Life és a Left4Dead megjelenéséig ne mondjak róla egy jó szót sem. Az ember kérdezhetné, hogy miért mondom ezt a cégről, miközben olyan játékaik vannak, mint a Half-Life sorozat, a Counter Strike széria,a Portal játékok és a Team Fortress 2? Hát mondom!
A kezdetek
A Valvet 1996-ban alapította Gabe Newell és Mike Harrington Washingtonban.Gabe és Mike a Microsoft-nál dolgozott.Gabe a cégnél dolgozott 13 évet és már akkoris egy eléggé megkérdőjelezhető személyiség volt.Majd 1995 telén Michael Abrash példáját követve (aki a Quake-en dolgozott) elhagyta a céget és Mike-al megalapította a Valvet.Gabe és Mike saját pénzből tartották fenn a saját vállalatukat és bővült a cég munkatársakkal, majd elhatározták, hogy megcsinálják az addigi legszebb játékmotort, a GoldSource-t.Közben rájöttek, hogy ehhez a motorhoz játék is kéne ezért megalkották a Half-Life-ot, de erről most beszéljünk bővebben:
Alaptörténet és első hibái
A Half-Life főszereplője a néma fizikus Gordon Freeman megy a Black Mesa-ra egy kísérletért. A kísérlet célja az, hogy több féreglyukat csináljanak, hogy eljussanak egy távoli bolygóra a Xen-re, ahol az ásványi anyagokat kiszedhetik.Megérkezésünk után rövid idő múlva a kísérlet kudarcba fullad és a féreglyukon átjönnek a Xen-en őshonos lények és belepik a Black Mesa-t.Gordon pedig megpróbál kijutni és felbukkan egy öltönyös ember G-man. A történet első hallásra inkább egy thriller játékot igényel és tényleg inkább annak kellett volna lennie a Half-life-nak, de ehelyett egy lebutított FPS lövölde lett.Pedig nem lett volna nehéz ezt megcsinálni, hisz a 2010-es Amnesia tökéletesen vegyítette a horror és az FPS nézetet.Na, de fel fogom sorolni a hibáit, amiből sok van, de előtte elmondom a pozitívumait, amiből meg sajna kevés van:
- Pro 1.A látvány a játék és szerintem a sorozat legerősebb pontja.A GoldSource a Quake motor egy erősen módosított változata ami az akkori legszebb játékmotor volt, akár az Unreal Engine, vagy az ID motorral állítottuk szembe.
- Pro 2.A pályatervezés nem egy nagy ördöngősség, egyszerű bennük kiigazodni és pont az ugri-bugrira lett kitalálva.Mégis van egy meghitt bája amit a mai napig nem tudok megmagyarázni.
- Pro 3. A fegyverek mennyisége és elhelyezése ami még szenzációs.A Half-Life-ban volt ,sőt talán a mai napig is benne van a legtöbb fegyver.Jó hír, hogy az utolsó öt órába ezek száma megduplázódik és egyikről sem lehet érezni, hogy a valamelyikről másolták.Másik pozitívum ezen a téren az elhelyezésük, mert nem úgy van itt, hogy egy gombra csak egy fegyver van, hanem kategórikusan van felosztva, pl. 1-es gombra a pisztolyok, 2-esre a puskák, 3-asra a gépfegyverek stb.
- Pro. 4. A játék vége. Komolyan mondom amikor játszottam a Half-life-al nem gondoltam volna, hogy ez lesz az az eleme amit a legjobban fogok szeretni, de el is magyarázom, hogy miért.
SPOILER!!!
Az elején ugye említettem G-mant aki néhanapján felszokott bukkanni, vagy azért, hogy segítsen, vagy azért, hogy megakadályozza a kiszabadulásunkat.Először én nem értettem, hogy miért csinálja ezt, de ez a kis csavar a végén van.Miután megküzdöttünk a főgonosszal G-man elteleportál minket magához, ahol elmondja, hogy a ruhánk, fegyvereink és a Black Mesa az ő tulajdona.Ezután egy fura lázálom szerűségű helyen vagyunk ahol G-man elmondja, hogy elfogadjuk azt, hogy a kormány szolgája vagyunk és ezzel visszatérve a földre, ahol hősként leszünk titulálva sikeres eredményeink miatt, vagy halálunkban megbékélünk magunkkal.Durva lezárás ahhoz képest, hogy nincs története a játéknak, de erről majd később.
- Kontra 1. A játék műfaji identitászavarban szenved. Mint mondtam, a koncepció inkább igényli egy FPS-thriller szerű játékmenetet, de a Valve hülye módon lecserélte egy agyatlan FPS lövöldére.És itt még nem ér véget, mikor meséltem a történetet, mondtam, hogy jöttek többféle fajtájú lények.Na az egyik úgy néz ki, mint egy űr-sültpulyka, ami ha rámászik az ember fejére, átveszi az irányítást a test felett és bemennek a szellőzőkbe.A játék során sokszor kell majd bemenni a szellőzőkbe, amikben vannak ezek röhejesen kinéző teremtmények.Az első pár mászkálásnál ez jópofa, de amikor már huszadszor megyek be és rám támad egy ilyen szörny, akkor szokott az lenni, hogy nagyokat ásítok.Még szerencse, hogy az utolsó öt órában az akció azért helyre áll.A következő, hogy fejezetenként legalább négy platformfeladat van, ami megakasztja az akciókat.Szóval a Half-life-nak inkább egy thrillelnek kéne lennie, de ehelyett egy akció-horror-platform játék próbál lenni, de nagyon maximum csak az akció tud működni, az sem mindig.
- Kontra 2. A nem létező karakterek.Mikor néztem a GameDayIrodának a Half-life-ról szóló videóját, sok dologban nem értettem egyet, de legjobban ez dühített fel.Azt mondtak az összes karakter az első részben mind-mind kidolgozott, érdekes személyek.Hát ez egy nagy hazugság!Az első rész szereplőiből egyetlen karakter maradt meg az nem más, mint G-man. Gordon-t ne is említsük, mint személyt, mert egyáltalán nincs karakter, amivel azonosulhatnánk.Sőt olyan lenne, mintha nem is doktorokat, hanem klónokat látnánk és ez igaz az őrökre is.
- Kontra 3. A történet. Na igen, sokan felhúzhatják a szemöldöküket ezen, hogyha dicsértem a végét és összetudtam foglalni a történetet akkor, miért rakom be ezt negatívumként? Mert mint mondtam a vége tényleg jó, de igazából az összefoglaló amit a történetéről meséltem szinte össze kellet kaparnom, hogy valamit mondjak róla.A játékban annyira nincs történet, hogy komolyan mondom, szinte megállt az idő benne! Mondjuk azért az utolsó öt óra rendesen felpörög, de az a baj, hogy végig kell szenvedni az első három órát.
- Kontra 4. A hangulat. Mivel nincs egy jó történet és érdekes karakterek, amiken át megtudjuk a háttér történetet, ezért háttértörténet nincs és az identitászavar miatt nem tudjuk behatározni a hangulatot ezért hangulat sincs.
- Kontra 5. A Valve hozzáállása ehhez.A Valve egy jó marketinges cég ami még a homokot is eltudja adni a sivatagban- tartja a mondás, de viszont a Valve nem tudott egy normális játékot csinálni.Akárhonnan is nézzük vannak ennél sokkal jobb játékok. Akcióban köröket ver a Gears of War, horrorban még a Clock Tower is félelmetesebb, platformjátékban meg ott van Prince of Persia széria és a Rayman játékok, grafikailag meg már mindegyik játék leveri a Half-life-ot 2016-ban (igen b+, egy későbbi játékot összehasonlítani egy 98-assal. Amúgy ha jól akartam volna írni, akkor a Metal Gear Solid 1-et hoztam volna fel példaként és a Tomb Raider-t a platform részeknél, vagy ha már 3D-s FPS, akkor ott van a Quake2-3 (leginkább 3) ahol a multiplayer-ben tökéletesen összehangolódott a lövöldözéssel).
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.