2018. július 25. 20:26 - KULTgame

Perzsia Hercege: Az idő homokja

Áh Prince of Persia, korunk némileg már elfeledett sorozata, ami semmivel sem összetéveszthetetlen, az akció-kaland (de akár platform) játékok legnagyobbjai között van számon tartva, egyedi játékmenete és hangulata miatt kapta meg ezt a megnevezést. És hogy kell ezt elbarmolni? Hát egy filmmel!

18j3g43uamb05jpg.jpg

Ha valaki már régebb óta követi a blogot azt tudhatja, hogy nem egyszer volt hivatkozási pont a Prince of Persia, nem egyszer volt már TOP listáimban, sőt a kedvenc szériám is. Azonban ki is szeretném fejteni hogy miért. Valami hasonlót kell elképzelni, mint a horror játékoknál a Silent Hill: külsőségeiben a műfaj vonásait magában hordozza, azonban a játékmechanikáját és képi világát úgy tudta megalkotni, hogy nem csak a saját kategóriájának a legjobbja, de önön korlátjait is át tudta szakítani, és mindenféle külső várakozást figyelmen kívül hagyva csak is saját magát tudja túllépni. Gyakorlatilag koronázatlan királyként reformálja meg a műfajt. Viszont a Silent Hill-l ellentétben ahol a 2. rész után nem is tudták a folytatások elérni azt a minőséget, a Prince of Persia ha nem is minden részével, de tudott újat mutatni, néhol meg is ugorni azt a bizonyos szintet. Kettőssége egészen az alapokig, 1989-ig futnak vissza, hiszen már az eredeti alkotás is kitűnt a társai közül, míg azok inkább a játékos vegytiszta szórakoztatására fókuszáltak, illetve egyszerűségükben rejlett a nagyszerűségük (ilyen a Contra, a Zelda, bár az már RPG-be is átcsap), a Ninja Gaiden kakukk tojás, mert aki már csak egyszer játszott vele, az tudhatja hogy hozzá képest a Dark Souls egy meditációs óra. A Prince of Persia ezekkel ellentétben a precizitásra tette a hangsúlyt, és kimondom őszintén, jóval komorabb a képi világa, nem fukarkodtak egyes jeleneteknél a vérrel, és az elején az egyszínű falakkal és pálya elemekkel nem kimondottan gyerek játéknak tűnik, a Perzsa világ megidézésével mind a hangok mind a téma viszont adnak egy olyan érzést, hogy az egész játék egy mese (és most őszintén, ez a mentsük meg a királylányt a gonosztól már a Mario-ba is benne volt, sőt jobban mondva akármelyik kultúra akármelyik meséjébe ez szokott lenni az alap felállás). Ettől lesz még is a felszínen egy vérbeli platformer, mert a könnyed története és a játékmenete miatt, más kérdés, hogy az akkori felhozatalból a Prince of Persia-nak van a lerészletesebb és talán legjobb mozgáskultúrája. A többiről részletesebben nem fogok beszélni, újra reflektor fénybe 2003-ban a Sands of Time-mal került be, és sokan a mai napig ezt a részt tartják a legjobbnak (jogosan), forradalmi játékmechanikáival (ugye az idő manipulálásával történő opciók), jól megírt történetével, és a varázslatosan (értitek) elkészített világával valami olyat tudott mutatni nekünk, ami még a mai napig sem sikerült másnak. Tehát mondhatni 1989 óta eléggé nagy szereplője (volt) a játékiparnak, azóta több folytatás is készült, ott van köztük a legjobb rész (2008-s reboot), a zseniális (Sands of Time, a csak simán jó (Warrior Within), közepes minőségű részek (eredeti, Two Thrones, Shadow and the Flame), gyengébb részek (3D) és az ajjj......

download-prince-of-persia-anime-pix-downlod-high-quality-wallpaper-the-forgotten-sands-android-games-apk-computer.jpg

2010-ben azonban megjelent egy videójáték adaptáció, itt a témában járatosabb ember már előre retteg, mert valljuk be, sosem kaptunk úgy igazán jó adaptációt, szerintem még az általam tetszett Assassin's Creed film is egy gyenge közepes, ezért is nehéz bármiféle toplistát készíteni ebből a témából. Viszont szerintem a Prince of Persia egy tökéletes alapanyag lett volna, és egy jó lehetőség az úgymond "átok" megtörésére. Hisz gondoljunk bele, rengeteg filmes, hát mondhatnánk úgy hogy klisét, de inkább jobb szó erre az hogy filmes hatást használnak fel a játékokban, leginkább a történet és annak vezetésében. Valamint maguk a játékoknak a pályái is egy helyszínesek (gondoljunk a Sands of Time-ban a Szultán kastélyára, a Warrior Within-ben az Idő Szigetére, vagy a Two Thrones-ban magára Babilonra), úgyhogy egy filmbe egy játéknak a cselekményét belesűríteni szerintem lehet, és fent is tudná tartani az érdeklődést egy hozzáértő rendező, és forgatókönyvíró. Na itt kezdődnek az első intőjelek. Miért pont Mike Newell-nek kellett odaadni? Persze lehet hogy jó filmeket csinált előtte (lásd Harry Potter és a Tűz Serlege), de így az IMDB oldalára ránézve, hogy milyen zsánerű filmeket készített, nem ő lenne az első kiszemeltem erre a projektre. Akkor inkább egy kicsit "B-filmesebb", vagy ha nagyon sok pénzből kellene elkészíteni a filmet, akkor egy nagy A kategóriás rendezőt is lehetne szerződtetni, "B-filmesre" gondolok itt Alfonso Cuarón-ra, ő szerintem eléggé tapasztalt látvány téren és kellő érzéke van a képi világ és a cselekmény kiegyensúlyozásához, nagyobb rendezőknél eléggé necces ez, mert vagy visszautasítanák (ha a 2008~2010-s énjükre kell gondolnunk), vagy nem érezném megfelelőnek hozzá, Steven Spielgberg szerintem túlságosan kaland filmessé tenné, amolyan Indiana Jones 5.0-t csinálna belőle. James Cameron meg hát a mai napig "el van foglalva" az Avatar folytatásokkal. A másik gond hogy miért pont a Disney-t kellett berakni, mint stúdiót? Miért?! Ráadásul úgy, hogy a 2000-s évek elején fogalmazzunk úgy, hogy nem volt ott túl verő fényes a színvonal, élőszereplős filmeknél meg egyáltalán nem. Akkor inkább Warner, azok legalább a Sötét Lovaggal és a későbbi Harry Potter részekkel egy minimális komolyságot tudtak adni a filmjeikhez. Illetve megemlíteném, hogy egy időben jelent meg a "frenetikus" Forgotten Sands résszel, tehát egy amolyan franchise erősítést akartak volna, hogy minél népszerűbb legyen, mert ha megnézzük, a 2008-s reboot hiába volt a legjobb rész, bevételek tekintetében nem igazán hozta vissza az elvártakat, úgyhogy valamilyen szinten érthető ez a döntés, de így visszanézve láthatjuk hogy mennyire tett "jót" ez a szériának.

2_7.png

Történetünk kezdetén egy gyereket láthatunk, egy nyomorban, szegénységben élő utcai rablót láthatunk, aki éppenséggel a piacon ellopná a napi betevőjét, mikor is egyik társát az ott lévő királyi őrök bántalmazzák, aztán az őrök elterelése után láthatunk egy kis parkour részt, ezt látva Perzsia királya, Sharaman úgy gondolja, hogy ha még nem is királyi vér van a srácban, de örökbe fogadja a rátermettsége miatt. Ezek után eltelik 15 év, és azt láthatjuk, hogy Alamut-t, egy szent várost éppen ostromolnak a perzsák, mert szerintük a birodalom ellenségeinek fegyvert ad el, az ostrom helyszínén a herceggé vált gyerek is itt van, a Herceg, ó vagyis Dastan (akinek ez a neve, miért?), és két fivére is, Dastan titokban belopózik a kommandós csapatával (nem vicc), így megnyitva az utat a városba, a harc közben azonban talál egy tőrt, amit úgy gondol, hogy ajándékba megtartja magának, mit sem sejtve a tőr erejéről. Az ostrom győzelme után Sharaman Tamina hercegnőt a trónörökös Tus herceg helyett inkább Dastan-nak adja, majd miután egy partin (vagy nem tudom mi volt az) a Sharaman-nak szánt ajándékkal (egy mérgezett palásttal) megölik, így a gyanú, mivel Dastan adta át neki, rá terelődik, ezért Tamina-val kell elmenekülnie a királyi városból. Dastan..... ez olyan szar név, tehát a Herceg a száműzetés közben elkezdi kideríteni hogy ki is volt valójában a tettes, mi a szerepe az egészben Vizier..... ja nem bocs, Nizam-nak, és bele keveredik egy nagy összeesküvésbe.

5_4.png

Aki már játszott a játékkal az tudhatja, hogy semmi köze sincs a filmnek a tőrön kívül a játékhoz, de ez még nem lenne baj, mert miért kéne képkockáról képkockára pontosan ugyanazt lemásolni, és dicsérem hogy próbáltak új ötleteket rakni bele, a gond az, hogy a történet semennyire sem érdekes, én értem azt hogy teljesen új alapokról nehéz sztorit készíteni, viszont akkor miért nem vettek fel egy kompetens forgatókönyvírót, aki érti a dolgát és tudja, hogyan kell megfelelően adagolni a történetből és azt jól vezetni. Itt ilyen nincs, miután a Hercegék elmenekültek úgy kb. fél napos utazás után meggondolja magát Tamina és fejbe veri a Herceget, elviszi a tőrt és elmenne Alamut-ba, de aztán a Herceg összebarátkozik a helyi rablókkal, majd Tamina-t elfogva egy kis üzlet után a hercegnőt eladja mint egy közönséges krumplit, és mi nézők cserébe egy tök érdektelen strucc futamot nézhetünk, de még mielőtt megkérdezhetné az ember, hogy hogy jön ez az egész filmbe, rögtön rájön a Sejk, vagy nem tudom hogy hívták őt , nevezzük Gesztesi Károlynak mert ő volt a szinkronja, tehát Gesztesi és bandája elmondja a Hercegnek hogy őt is el fogják adni az időközben fejére kitűzött vérdíjért, innen könnyedén megszökve visszamennek a Sharaman temetésére, hogy a Herceg beszéljen Nizam-mal, na ennél a résznél vajon kiről fog kiderülni, hogy ő a gonosz? A trónörökös testvérről, akit kb. csak kétszer láthattunk a menekülős rész után, vagy Nizam-ról aki mindig ravaszul néz? Lehet fogadni. Azután megint egy menekülős rész, aztán meg átmegyünk egy teljesen ismeretlen helyszínre ahol Nizam és egy.... valaki beszél, és így megy tovább a film.

1_10.png

Maga a produkció amúgy nem rossz, jó mondjuk sok pénzből (200 millió dollár) nem nehéz egy nagyszabású filmet készíteni (kivétel a Transformers 5), de maga az operatőri munka és a környezet rendben van (erről majd később), igaz eléggé észrevehető egyes részeknél a cgi, mint például a látképeknél, vagy amikor harcolnak, az esti részeknél jaj. A koreográfia teljes mértékben korrekt, bár Prince of Persia elemek alig tűnnek fel, és inkább hasonlítanak ezek a részek egy Assassin's Creed-re, a nem PoP rajongó most mondhatja hogy pedig nagyon hasonlít mind a két játék sorozat mászkálós része egymásra, de higgyétek el, teljesen más a kettő, és ennél a filnél nem kicsit érződik. Amúgy mintha lett volna olyan cikk is, hogy Jake Gyllenhaal eltörte a forgatáson a karját, persze az akció jeleneteknél kimaradhatatlan a lassítás, ó azok a korai 2000-s évek. De ha már Jake Gyllenhaal, a karakterek közül egyen kívül senkinél sem téptem ki a hajam. Egyedül Ben Kingsley játszik jól Nizam szerepében, mondjuk nem ez az első gonosz szerepe, úgyhogy lényegében rutin munka volt ez számára, de legalább ez nem egy rossz választás volt az karrierjében, a többiek meg csak takarék lángon vannak, Jake Gyllenhaal Hercegként hát, van bennem egy kis kettős érzet ez iránt, nem lenne rossz (kivéve a neve, miért nem lehetett egyszerűen csak Hercegnek nevezni?), nyilván nem egy Yuri Lowenthal és nem is fog felérni hozzá a Hercegek közül, de megállná a helyét, a gond csak az, hogy hiába olyan a frizurája, hiába van rajta a Warrior Within-s öltözete legtöbbször (ami azért vicces mert ott egy teljesen más Herceget láthattunk mint a Sands of Time-ban), az a jellem amitől látnánk hogy igen ő a Herceg, hanem én mindig azt láttam csak, hogy Jake Gyllenhaal Herceg cosplay-ben van, és ehhez a színészkedése is hozzátett. A film 90% százalékában olyan arcot vág, mint aki már rohadtul el akarna menni és ott akarja hagyni az egész stábot, hogy csak beszedje a neki járó pénzt, hát ja az Éjjeli Féreg még messze volt. Sharaman nagyon érződik rajta, hogy csak az a szokásos bölcs vezért jellem, de semmi több, Tas-ról az idősebb testvérről sem lehet túl sokat mondani, maximum annyit, hogy jó volt a szinkronja, és úgy néz ki mint egy nagyon meglepődött David Hayter, a másik testvér mindig morcos, de még csak annyi sincs benne, hogy azt lehessen róla mondani hogy idegesítő. A strucc imádó Gesztesi hangú a filmben ilyen vicces figura akarna lenni, de a poénjai nagy része mindig az adó körül szólnak (mondjuk legalább nem fingós poénokat ad elő), egyetlen egy jónak mondható vicce van, de még az is inkább közepes, és ő sem irritáló személyiség, úgyhogy róla is ugyanazt lehetne mondani. Ellenben Tamina, úhú, értitek elvileg egy tudatos céllal rendelkező, erős jellemnek kéne lennie, viszont vagy a dulifuli arcot vágja, vagy hisztizik, ha meg egyik sem akkor ilyen nagyon felszínes szerelmi szálban van a Herceggel, és amiért nem működik a karaktere, az az hogy miközben ezt csinálja a cselekmény szerint végig a hazájáért küzd, és emiatt az eddig látott jelleme ismeretében totál más dolgokat cselekszik.

81.png

A zene ami még a szív fájdalmam volt ebben a filmben, ugye a játékok megemlítésekor egyszer biztosan megemlítem a zenét és nem csoda, az egyik ha nem a legjobb amit hallhatunk ott nem csak videó játékok közül, de még filmeknél is, ezeket köszönhetjük Stuart Chatwood-nak és a sorozatba időközben belépő Inon Zur-nek. A filmben viszont, ha nagyon kulturáltan akarok fogalmazni, akkor azt kell mondjam hogy csalódás. Egyrészt nem mondanám klisésnek, de inkább nagyon hatásvadász, másrészt semennyire sem fogok később rá emlékezni, egyetlen egy rész sincs benne amit fel tudnék idézni, és ezt mind pont attól Harry Gregson-Williams-től, aki a Metal Gear Solid-k soundtrack-jeiért felelős. A látvány meg, mit mondjak, leginkább a Two Thrones történelmi stílusú világára hasonlít, de míg ott volt egy vezér elv e téren, itt meg vagy a fakó barna (ez a külső tereknél szokott lenni) vagy a narancssárga szín dominál (ez értelem szerűen a belső tereknél). Mondhatnánk hogy ilyen valójában a sivatag és annak világa, és igaz de egy látvány filmnél ez majdhogynem megbocsáthatatlan, egyszerűen untatja az embert, ide akartam kilyukadni "erről később" alatt. Ez a film legnagyobb hibája, UNALMAS! Akció közben is csak azon tudunk gondolkozni hogy mennyi idő van még hátra. Egyszerűen vagy nem érdekel, vagy bedobja a sablonos elemeket amiket már minden film felhasznált, a karakterek sorsa nem érdekel, érdektelen a látvány, nem kiemelkedő a zene, és a színészek nagy része is csak legfeljebb korrekt. Két dolgot azonban kiemelnék. Amikor megmutatják hogy hol is van a homokóra ami az idő homokját működteti, a film szabálya szerint, de akkor kiderül, hogy nem is egy homokóráról van szó, hanem egy..... egy gyökérről, vagy egy bazi nagy ásványtömbről, igazából teljesen mindegy a kérdés csak annyi hogy mi a franc ez? Az egy dolog hogy semmi köze sincs a játékokban látott homokórához (de ugye ez nem baj az elején említett dolgok miatt), de még rondán is néz ki. A másik meg amikor láthatjuk a Herceg szemszögéből azt hogy visszapörgeti az időt, a játékokban úgy volt ábrázolva, hogy egy ilyen fehéres hullámzó effekttel visszafelé volt lejátszva az előtte levő rész, itt meg a Herceg megnyomva a tőrön lévő gombot kirepül a testéből és világító szellemként ott repdes össze vissza amíg nem engedi el a gombot. Tippeljetek hogy kb. hányszor lesz hasznos vagy egyáltalán használva. Úgy van, kétszer, abból is csak egy olyan rész van, amikor bármiféle funkciója van. És a történet lezárása is igazából a játék felvizezett és giccsbe fulladó változata. De legalább nem hagyták meg a folytatás lehetőségét.

7_2.png

Volt viszont egy rész ahol konkrétan visítva röhögtem, mégpedig amikor a Hercegék mennek Gesztesiékkel együtt, mert olyan jól összebarátkoztak, hirtelen rajtuk ütnek az assassin-k. Nem vicc, konkrétan az assassin-k vannak ott, igaz eredetileg hasszaszinnak kéne ejteni és írni, még is beszéd közben tisztára úgy ejtették ki. Ráadásul a ruhájuk is némileg hasonlít az assassin-kra, a végeredmény meg vegytiszta röhögő görcs volt. 

3_3.png

Tehát úgy tűnik, hogy ez egy sablonos, talán egyszer nézős alkotás, amit a megnézése után el is felejtünk. És valóban, de kérdem én: ezt érdemli a Prince of Persia? Ezt?! Értitek, az a széria, amit még meg is lehetne filmesíteni, és még jó is lenne, erre meg egy földbe döngölt, homokkal etetett semmit kapunk. De ez igazából bármelyik játék adaptációra mondható ez, kezdve a Resident Evil-el, a Tomb Raider-n át egészen a Silent Hill-ig. Vannak rosszabb játék adaptációk ennél, elég csak akármelyik Uwe Boll filmet meglátni, de számomra ez volt a legfelháborítóbb, pont úgy mint egy Resident Evil rajongónak a Kaptár filmek.Bár ez ember függő mert hallottam olyan embert aki nem tartotta rossznak és még tetszett is valamennyire neki, látszik hogy ez az egész mennyire szubjektív.  És még csak nem is lehetne azt mondani, hogy ne láttam volna a filmet elégszer valamint hogy ez csak egy kis rage-nek tudható be, mert ezt a filmet háromszor láttam (!), ezek közül egyszer moziban. De lehet hogy csak az ott átélt 3D hatás miatt tartom rondának az effekteket, mindegy úgy se változtat a lényegen. Már csak hab a tortán az, hogy vannak időközönként pár másodperces snittek, amiknek a többségének semmi értelme sincs, ha meg van, pl. amikor a Herceg és Tamina elmesélik a kis sztorijaikat azok olyan borzalmasan néznek ki és legfőképpen hülyén érzi magát az ember a hosszuk és a végignézésük miatt. Szerintem ez mindent elmond..... 

4_3.png

Címkék: Kibeszélő
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultgame.blog.hu/api/trackback/id/tr7214132791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása