2018. december 02. 19:11 - KULTgame

10 éves a Prince of Persia (2008)!

Sziasztok! Ritkán szoktam alkotások jubileumi fordulóját megünnepelni, idén még is volt két ilyen eset, az első a Metal Gear Solid 1-nek a 20 éves fordulója volt, a másik jelen alanyunk, a Prince of Persia remake-e volt.

prince-of-persia-hd-wallpapers.jpg

2008. december 2-án jelent meg először Amerikában PS3-ra és XBOX 360-ra, majd hét napra rá, 9-én PC-re is. Annyit azért tudni kell a játékról hogy jelentősen felkavarta az állóvizet a rajongóknál, különösen azoknál akik a Warrior Within-t preferálták. Habár jó számokat hozott a kritikusok felől, és más PoP rajongók felől is, ez ugyanígy az eladásokra már nem igaz. Ha a fizikai példányokat nézzük globálisan csak 2.2 milliót adtak el. Összehasonlítás képp az egy évvel megelőző Assassin's Creed ha csak a PS3-t nézzük akkor is 4.83 millió eladással rendelkezik. Majd hozzáadtak egy konzol exkluzív DLC-t Epilogue címmel 2009. márciusában, ez a szűkös keret miatt nem keveset rontott az előző részhez képest (ilyenre gondolok mint hogy fokhíjas animációk, pofátlan cliffhanger stb.).

zhyoupa.jpg

Azonban nem véletlenül lett az egyik, sőt a kedvenc játékom. Nem csupán azért mert ez az egyik leggyönyörűbb audio-vizuális élmény amit valaha láttam (ehhez
sorolom az Ori-t, az Abzu-t, az Ecco the Dolphin-t, a Transistor-t stb.), hanem mert különleges játékmenetével, érdekes megvalósításaival és mondanivalójával nálam örökre belopta magát a szívembe. A Prince of Persia elődjeitől eltérően (kivéve a Sands of Time, ott fele-fele arányban volt) nem a harcokra fókuszál, sokkal inkább a platform részekre és a karakterekre koncentrál, így kialakítva egy olyan belső utazást a Herceg és Elika útján keresztül, ami a játékiparban egyedül állónak számít, valamint a kettejük közti kémia is páratlan (a Bioshock Infinite is egy kicsit más módon közelítette meg a dolgot Booker és Elizabeth kapcsolatánál). Arról nem is beszélve hogy Elika és a Herceg, na meg a többi szereplő párbeszédein keresztül mennyi mindent tudunk meg a játék történelméről, a szereplők motivációiról, háttértörténeteikről, így tényleg vétek kihagyni ezeket a lehetőségeket mert sok mindenről le lehet maradni  amitől megértenénk a játékot. Ha ehhez hozzá tesszük hogy közben a pályák is milyen lélegzet elállítóak, akkor már az is nagy élmény ha mindössze annyit csinálunk hogy bejárjuk a pályákat és felfedezzük őket. Ráadásul a harc rendszer is okosan van felépítve, leginkább az eredeti 1989-s változatra emlékeztethet a kimértebb tempójával, úgy tudnám jellemezni hogy ritmusa van a harcoknak, néha-néha már olyan, mintha a Guitar Hero-t játszanám Prince of Persia köntösben, erre jön rá hogy quick time event-k is vannak, amik meglepő módon közel sem idegesítőek, talán csak a Harcosnál de még ott sem annyira, úgyhogy nyugodtan lehet vele játszani a Resident Evil 5-s vh. szerű flash back-kkel is. Persze azért le kell szögeznem, és ajánlott ezt megfontolni, hogy kell az embernek egy sajátos ízlés, ami betudja fogadni a játék hangulatát, hisz nem véletlenül háborodtak fel anno azok, akik a komor, depresszív, néha-néha már hack&slash-be átmenő Warrior Within után ezt kapták. És maga a felháborodás egyik fő oka: hogy nem lehet benne meghalni. Lényeg a lényeg hogy a fejlesztők azt csinálták hogy kivették a Game Over feliratot és azutáni újratöltést, ennek következtében ha valamit elszúrunk akkor az azelőtti helyen folytathatjuk is a dolgunkat, pl. ha leesünk, vagy kikapunk egy harcnál. Ez jogos lenne más játékoknál ez az érv a játék ellen, de ha bele gondolunk hogy az ember a játék gördülékenysége ellenére is tud egyes részeknél szívni, akkor igazából bele gondolva ez inkább áldás, bár a harcoknál az ellenfelek életereje így is maxra töldődik büntetés gyanánt.... Kis érdekességként ide rakva ez volt az első teljesen next-gen Prince of Persia a 7. generációban, meg is látszik rajta és a bele fektetett munka. És ez egy 10 éves játék és még mindig tudok rajta gyönyörködni!

20181119172113_1.jpg

Általában dicsérni szoktam azt ha egy játék merész és az elődjei által kitaposott ösvény helyett egy új ösvényen megy, annak meg pláne ha ez jól is sikerül. Na a 2008-s Prince of Persia-nak nem hogy jól sikerült, de iskola példája annak, hogy nem kötelező a bejáratott sémákat ismételgetni csak mert az a definitív tulajdonsága egy adott franchise-nak, készítőnek, stúdiónak. Nem, lehet kísérletezni, új dolgokat kipróbálni, még ha nem is sül el mindig jól, de lehet. Azért hogy a vonal másik végét is meghatározzam, némileg tiszteletben kell tartani az alapokat is, gondolok itt ékes példaként az Another World folytatására a Heart of the Alien-re, amiről inkább ne is beszéljünk. A Prince of Persia nem egy tökéletes játék, vannak benne hibák, mint pl. egyes kisebb optimalizációs problémák, néha-néha előforduló szaggatások a főmenüben, de ezek kis jelentéktelen porszemek, a valódi tartalom az egy ragyogó gyémánt, vagy hogy stílusosak legyünk ragyogó fény.

 

Címkék: Off-topic
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kultgame.blog.hu/api/trackback/id/tr3014411962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása